Friday, October 21, 2011

Have You Heard: SMA and STAM

Arghh. Dah tidurlah tu. Aku buka SmartVOIP, aku dail nombor telefon bimbit Adik, amoi operator yang jawab. Pelik betul, dalam banyak2 settings bahasa, bahasa Mandarin juga digunanya jadi suara operator. Jelek sudah mendengar amoi itu bicara dalam bahasa yang tak aku faham. Bukan jelek pada bahasa itu, jelek kerana tidak faham.


Bagi sesiapa yang bersekolah menengah di sekolah di bawah JAIS, mesti kenal peperiksaan Sijil Menengah Agama atau SMA. Itupun bagi mereka yang kekal sekurang-kurangnya sehingga tingkatan 5. Bagi yang menggelupur nak masuk sekolah elit dengan niat elak peperiksaan tu, tak tahulah masih ingat atau sebaliknya. Guraulah, mana ada orang jenis macam tu. Atau ada?


Amoi 1: Meriah you 'alls', 'menggelupur' perkataan tajam.
M: Haha. Tandanya poyo kerana setia dengan sekolah biasa-biasa sampai tamat SPM. (Padahal pernah rasa hina kerana tidak mohon SBP dan yang sejenis dengannya. M, THAT'S SO SHALLOW.)


Dengar kata, kalau KISAS ambil peperiksaan seumpama itu semasa tingkatan 5, bukan? Jika negeri lain, tak pasti pula. Aku ingat lagi. Aku dapat pangkat jaiyid jiddan sahaja. Aku sememangnya lemah bahasa Arab. SMA sinonim dengan kitab-kitab bersaiz separuh  kertas A4, berketebalan tak sampai 1cm rasanya. Apalah kalau nak dibandingkan dengan sukatan pelajaran yang ada dalam kitab-kitab STAM. Apatah lagi nak dibandingkan dengan ilmu yang terlalu luas atas muka bumi ni. 


Insya Allah esok nak cuba hubungi Adik.. Kau tahu,  peperiksaan UPSR dan PMR... dua-dua didahului dengan berjumpa doktor pada malam sebelum hari pertama peperiksaan. Stres punya pasal, sakit gastrik. Itu fenomena semula jadi badan Adik. Tapi, alhamdulillah, UPSR 5A manakala PMR 8A 1B. That's my brother. Okay lah tu. Tak kira apa pun keputusannya, beliaulah terbaik.


"Kak, kau ni memang suka ambil risiko kan?"   (Adik)


Sebab itu aku tak pernah kena gastritis kerana stres. Haha. Paling ganas pun menangis. Itu refleks semula jadi aku. Yeah.


Amoi 2: Lepas itu telah buat riak wajah seorang mamat bertukar cuak.
M: Nasiblah. 


Itulah nak telefon kalau-kalau boleh bantu beliau bertenang. Jika tahun ni malam-malam buta jumpa doktor juga, nak buat macam mana. Its the nature. Hee. Yang penting aku tahu, Mak dah siap sedia!


p/s: Aku nak jadi hebat juga macam senior-senior itu.

No comments:

Post a Comment