Sunday, March 29, 2015

Ways to Appreciate a Chick

Tidur 15 minit yang efektif buat aku terkenang – kenang. Euforia lepas tu, macam dah dapat kopi dan coklat.

Habis kertas Andrology dan Dermatology hari ini, campak bantal dan tidur. Segar bugar nak buat apa – apa lepas tu. Sebelum ni yang terbaru, tidur 30 minit paling nikmat, petang sebelum aku keluar buat kerja Sumbang Suara. Ambil risiko tak pasang alarm dan tidur. Bangun - bangun,

“Nyaman sungguh bilik tuan rumah ni. I’m ready to go!” balik rumah sewa sendiri dan bersiap ke majlis berkenaan.

Lompat ke tajuk masakan malas el-M inspired by Housemate L.

Tempoh hari aku masak ayam bakar. Resepi yang sepatutnya untuk kecemasan. Belum saat genting aku dah guna resepi kecemasan ni, maksudnya penyakit Sendi Malas tu dah datang.

2 ulas bawang putih, 2 bawang merah saiz sederhana, 2 serai, serbuk jintan dan ketumbar. Garam dan gula secukup rasa. Kisar. Macam kurang rasa hari tu. Aku rasa aku patut masukkan serbuk kunyit/daun kunyit.

Lantak.

Lulurkan pada seluruh ayam seekor, luar dan dalam. Sapu minyak pada dulang pembakar. Terus masukkan dalam ketuhar yang telah pun dipanaskan ke suhu 200⁰C selama 10 minit.                                                                                                        

Sejam confirm masak.

Sambil tu sejam boleh guna untuk ulangkaji  atau menangis teresak – esak menyesali zaman messed up kau. Bunyi je loceng ketuhar tu, boleh terus laung dari dalam bilik sambil lap hingus (kata mnangis teresak – esak kan?),

You all, dinner dalam oven tau…!”

Yang penting, masak cara begini membolehkan kau lebih hargai rasa ayam tu. Bosan juga hari – hari masuk larutkan rasanya dalam sup atau kuah.





p/s: rindu nak masak ikan bakar ala Portugis stail Sendi Malas Tahap 4.

No comments:

Post a Comment