Thursday, August 22, 2013

Anemia Delights

Kaum hawa sebayaku pandai sungguh membuat berjenis-jenis manisan. Tak seperti lauk-pauk  yang boleh dicampak-campak ramuannya, aku memang tak reti menghasilkan sebarang biskut atau kek.

Bagi aku bidang kuih-muih ni ibarat Matematik Tambahan. Tak pun Matematik sekolah rendah masa aku kena panggil dengan cikgu Matematik darjah 6.  

“Awak ada masalah ke?”
tanya cikgu Shahrul, mengambil berat.

Sayu hatiku. Maka aku hanya menidakkan soalan sambil tersengih-sengih kelat. Padahal memang sengaja aku protes tak mahu hafal sifir.

“Apa pasallah sekolah rendah tak boleh pakai kalkulator?” getus nilai ketidakmatanganku.

Berbalik kepada pembuatan manisan, suatu hari aku nak juga cuba buat agar-agar santan. Lawa gambar Agar-agar Santan Ros dalam blog masakan itu. Merah menyala, bentuk hati lagi. Romantica de amor.

Sebelum agar-agar tu rasa macam nutrient agar makmal mikrobiologi, aku pun tampal catatan resepi pada peti sejuk. Pelekat magnet pun siap berukir bunga ala-ala stail Inggeris, baik dimanfaatkan.

Dek menyedari kehadiran sekeping kertas A4 tersebut, Mak aku menegur. Tapi ayat yang last tu,

“Jangan sampai goreng telur pun kena tengok resepi dah ler…” kata Mak separuh berbisik.

Dia punya impak… Hampir seakan-akan terpelanting aku ke pintu pagar jiran depan rumah.




p/s: I am the inventor of Agar-agar Santan Ros Anemia.

No comments:

Post a Comment