Tuesday, September 9, 2014

Curiosity After-effect

Macam trend pula orang post pasal posting elektif di dinding Facebook. 
Walaupun hobiku menulis, aku kurang rajin berbuat begitu. Nanti budak-budak yang rajin buat status Facebook ala-ala blog post tak ada kerja karang. 

Biasanya lepak di hospital sehingga pukul 5 petang, kadang-kadang 4 petang. Bila rajin atau pun terlajak bersembang dengan abang-abang MA dan kakak serta puan jururawat di situ, mungkin pukul 6 baru nak balik. Tapi hari ini aku balik pukul 2 petang. 

Perangai biasa, sejak zaman sekolah. Sudah terbiasa duduk di sekolah sehingga petang. Dalam kes ni, duduk dengan bahagia di hospital. 'Bahagia'lah sangat. Yang pasti aku tak merana pun. Which means bahagialah kot. Whatever

Jadi inilah serba sedikit klu untuk prosedur yang aku amati pada hari ini di Wad Daycare. 

[image[42].png]
ihsan Medical School Lecture Notes – Trusted & Reliable

Lain-lain tu, seperti biasa, aku di klinik. Balik rumah, ulangkaji semula serba sedikit perincian kes-kes yang aku dah tengok. Mungkin dalam masa yang terdekat aku cuba lebih kerap ke wad yang di bangunan lama tu. 

Kalau aku jadi HO atau MO situ, mesti pelik tengok rajin sangat bebudak medical student macam aku buat elective posting padahal bukan wajib untuk ditanda logbook atau apa-apa pun. Baik habiskan menonton drama, dokumentari (tolong jangan judge aku) dan filem ke... baca buku ilmiah yang kritikal ke... Tak pun, tidur sampai sembap. 

Aku katakan pada seorang HO, "Cuti panjang, boleh brain atrophy lah."




p/s: This is what we call, 'the curiosity after-effect'. 

2 comments: