Friday, October 2, 2009

Hal Rumah Belum Selesai

Rasanya baru kelmarin aku chatting jap ngan Rez. Ingatkan dia masih di Malaysia. Rupanya dah sampai UK dalam 2 ke 3 hari. Wahh... I bet she’s quiet a bright student. Dia amek TESL, jadi tak heran r dia gi sambung kat UK. Masa aku ‘buzz’ dia waktu di Kaherah, Mesir pukul dalam 1.30 am lebih kurang. Kat UK lak dalam kul 11 atau 12. Aku hanya tersenyum bila Rez kata, “aku ingat minah UK mana PM aku mlm2 ni”. Well, aku doakan semua yang di perantauan ni all the best. May we bring back new knowledge to our mother land one day.

Kegelisahan aku kerana tak dpt online dgn kerap sukar dibendung lagi. Zaman sekarang ni, boleh mati tau tanpa internet line. Utk online pun aku pinjam broadband yg disewa oleh member2 . Hehe... Kadang2 tension gak dok dlm bilik transit yg sempit ni. Sebabnya, kami semua 8 org, duduk bilik yg aku kurang pasti berapa kaki perseginya... Aku mula melatih diri aku utk tidak merungut dan manja sgt. Let us recall back:

Kali pertama aku sampai ke bumi Mesir ni, aku seakan2 nak nanges+stoned. Selama ni aku asyik dgr jer org cter macam2 ttg Mesir. Thank God all of us expect the worst, like what our seniors told us to think of. Tapi bila dah mengalami sendiri, macam “’worst’ yg aku bayangkan tak sama macam yg sebenar, malahan lebih teruk dari yg aku bygkan” And the ‘honk’, everyone know about that. Barangsiapa yg memandu di sini mesti atau dalam erti kata wajib membunyikan hon di jln raya walaupun takde dalam buku panduan belajar memandu aku yg aku tinggalkan kat Malaysia bagitau ‘sentiasa membunyikan hon utk menggantikan brek’. Tulah hakikat pencemaran bunyi yg kami terpaksa terima dan telan saban hari. Cewah, ‘saban hari’... macamlah dah bertahun kat sini.

Aku ingat lagi, aku dan roommate aku kat bilik ARMA cakap, “kalau aku nak cter kat junior ttg Mesir, aku akan cakap ngan dorang, jgn nyesal kalo sampai Mesir”. Inilah dia cabaran yg aku cari di Mesir. Aku tak nak jadi org yg terlalu emosi lagi. Aku kena asah soft skill, critical thinking dan spiritual values aku kat sini.

Bilalah agaknya nak pindah masuk uma. Anis Sofia dah pindah dah. Aku gak yg kena tunggu keputusan Kak Azfa, utk menentukan sape yg kena tinggal hanya bersama super senior a.k.a. pelajar tahun ke-6. Perghh, aku trauma bab tinggal bersama senior ni. Sekali lagi aku ulangi, dulu senior aku pun tak suka aku tatkala hari pertama aku masuk asrama SAMTH iaitu masa aku tingkatan 1 pada tahun 2004. Mungkin kali ni akan berubah hasil sedikit kematangan yg ada pada diri aku, tapi aku hanya berserah. Ikut nasib yg ditentukan Tuhan. Bak kata senior zaman berzaman, mim,sod,ro=misr. (mim) for musibah, (sod) for sabr (sabar) dan (ro) for redha. Sangat significant kan?

Aku harap rakan2 aku takkan berubah sahsiah melainkan kepada yg lebih baik. Maklumlah, zaman pengajian tinggi lah yg lebih mencabar. Zaman tulah yg kadang2 boleh tunjukkan siapa kita sebenarnya tanpa diawasi peraturan sekolah. Barulah kita boleh tahu sejauh mana diri kita ni takutkan Allah. Ah ceh3....

Pukul 4 tadi baru sampai balik ke ARMA setelah selesai mengunjungi rumah terbuka PMRAM (Persekutuan Melayu Republik Srab Mesir). Lepas dah takde sape2 buat Aidilfitri Open House, semestinya kena cari makanan sendiri la jawabnya. Aku no problem kot bab masak yg simple2. Tinggal bahan je kena rajin cari. Aku cuma pernah jamah sesuap je hidangan tempatan yg dijual di sini. Takpe2, pasni meh aku test power makan pe lagi yg ada kat sini. Yeah, mari....!

No comments:

Post a Comment